Je auto invoeren of niet?

Neem je je auto mee naar Portugal als je hier resident wordt? Of is het handiger die in je thuisland te verkopen en er hier een te kopen? Zo veel mensen, zo veel wensen. Deze vraag wordt niet door iedereen hetzelfde beantwoord. 

Het is inderdaad waar dat auto´s hier in Portugal duurder zijn dan in Nederland of België. Maar het gedoe van het invoeren van een auto weerhoudt ook veel mensen ervan om er aan te beginnen. 

Hier wat informatie om over na te denken:

Elke volwassen nieuwe immigrant in Portugal mag één motorvoertuig importeren zonder invoerbelasting te moeten betalen ALS je aan de vereiste criteria voldoet, namelijk:

  • Je moet bewijzen dat het voertuig ten minste 6 maanden voor uitschrijving uit het land waar het voertuig vandaan komt op jouw naam is geregistreerd en dat jij gedurende die periode in dat land hebt gewoond. Dit kan bijvoorbeeld door betaalbewijzen van stroom en watergebruik te overleggen van die periode. Let wel op dat deze rekeningen op naam van de invoerder van het voertuig moeten staan.
  • Je moet een Certificaat van Overeenstemming tonen of, als het voertuig daarvoor te oud is, wordt een gedownload exemplaar van de originele verkoopbrochure met de technische specificaties van het voertuig erop geaccepteerd. Dit certificaat kan men aanvragen bij de dealer of fabriek.
  • Het voertuig moet standaard zijn of alle (voor de hand liggende) wijzigingen aan het voertuig moeten worden vermeld op een brief van een hoofddealer of -fabrikant met alle wijzigingen t.o.v. de standaardversie en er moet verklaard worden dat alle genoemde wijzigingen acceptabele vervangingen zijn.
  • Het toelatingsproces moet worden gestart binnen 12 maanden nadat de aanvrager zijn/haar Residencia heeft gekregen in Portugal.

LET OP bij het nemen van een beslissing om je auto al dan niet in te voeren:

  • Als je de belastingvrije importroute volgt, mag je de auto niet binnen 1 jaar verkopen, tenzij je de belasting die je hebt vermeden, alsnog betaalt.
  • Na afmelden van het voertuig in Nederland mag je de eventuele rest BPM terugvragen. Dit kan bij een jonge wagen interessant zijn.
  • Als je de invoerbelasting betaalt (dus invoert buiten de voor invoerbelasting vrijgestelde voorwaarden), wordt deze berekend op basis van de leeftijd van het voertuig, de cilinderinhoud en emissies en dus NIET op de waarde van het voertuig en dat is vaak ZEER duur, vooral voor auto's met grote motoren / hoge emissie. Dus doe je onderzoek zorgvuldig.
  • Het is toegestaan ​​om een ​​buitenlandse geregistreerde auto maximaal 180 dagen in Portugal te houden voordat je het voertuig oftewel invoert of terugbrengt naar het land waar het vandaan kwam voor minimaal 180 dagen.
  • Als je een in het buitenland geregistreerde auto in Portugal rijdt, moet deze in zijn land van registratie worden belast, getest en verzekerd. Als de GNR (Portugese politie) je te pakken krijgt met een voertuig dat te lang in Portugal is of er wordt gereden zonder belasting te betalen, of zonder geldige verzekering, kunnen zij en zullen zij vaak het voertuig in beslag nemen en het vervolgens verkopen of vernietigen.
  • Let wel: terwijl een buitenlands geregistreerd voertuig een Portugese IPO / APK-keuring kan ondergaan, heeft het testresultaat geen juridische status en is geen vervanging voor het testcertificaat uit het land van herkomst.
  • Tijdens het Portugese registratieproces moet het voertuig een eenmalige toelatingstest ondergaan. Dit is een strengere veiligheidsinspectie. Daarbij is het zeer belangrijk dat de motor schoon is, zodat het motornummer goed leesbaar is!
  • Vanaf het tijdstip van verhuizing moet het proces van de invoer binnen 1 jaar zijn gestart. Echter de verzekering van het thuisland is nog maar enkele maanden geldig in het buitenland. Dit kan een discutabel punt zijn, omdat veel verzekeraars zeggen dat hun coulance beleid zich niet uitstrekt tot Portugal. Je verzekeraar kan na 2 tot 4 maanden besluiten dat je niet meer verzekerd bent als je woonadres buiten Nederland ligt.
  • Zodra het voertuig is aangemeld, is het onderworpen aan de gewone jaarlijkse Portugese IPO inspectie.
  • Er bestaan verschillende bureau's die je behulpzaam kunnen zijn bij de invoerprocedure.

Invoeren mét belasting

Er zijn twee manieren om een auto in te voeren in Portugal: de 'gewone' manier en de belastingvrije manier. De meeste mensen die naar Portugal verhuizen, kiezen natuurlijk voor de belastingvrije invoer. Toch zijn er situaties waarin het eenvoudiger of zelfs voordeliger kan zijn om de auto mét belasting in te voeren. Een belastingvrije invoer vereist namelijk aanzienlijk meer papierwerk en brengt ook extra kosten met zich mee.

Gevallen waarin invoeren met belasting interessant kan zijn:

  • Elektrische auto's, die zelfs zonder invoerbelasting kunnen worden ingevoerd
  • Kleine auto's met lage uitstoot
  • Hybride voertuigen, vooral plug-in hybriden
  • Motorfietsen
  • Bedrijfsbusjes en pick-ups

De belastingen op deze voertuigen zijn laag of zelfs gereduceerd. Deze invoer kan dus financieel aantrekkelijk zijn als je al in Portugal woont, een bedrijf hebt in het land, of van plan bent de auto te verkopen in Portugal. Het is verstandig om de verschillende opties van tevoren goed te berekenen en tegen elkaar af te wegen.

LIEVER HULP BIJ DE INVOERPROCEDURE ?

Als je besloten hebt om je auto in te voeren naar Portugal en je wil niet zelf voor de hele procedure zorg dragen, dan vind je hier een paar betrouwbare adressen om dit voor jou te regelen:

  • Mathijs van Car Import Portugal - carimportportugal.com
  • Albers-roukema.pt - Alte - 00351-960249754 (Nederlandstalig)
  • Alie Kotoun - Alcantarilha - 00351-965514800 - mimosa@mail.telepac.pt (Nederlandstalig)
  • Faotir.pt - Faro - 00351-289803226 (Engelstalig) 
Copyright Wonen in de Algarve