IPO - periodieke autokeuring in Portugal
Een Inspeção Periódica Obrigatória (IPO), de Portugese versie van een APK keuring, heeft tot doel de goede staat van je voertuig te controleren om de verkeersveiligheid te bevorderen. Let wel: deze informatie is uitsluitend bedoeld voor auto´s met een Portugees kenteken. Auto´s met een Nederlands kenteken kunnen hier géén geldige APK-keuring verkrijgen. Het dichtstbijzijnde punt waar je deze kunt laten uitvoeren is in Sevilla, Spanje.
wanneer moet je voertuig gekeurd worden?
De verplichte periodieke keuring heeft als deadline de dag en maand, genoemd in de eerste registratie van het voertuig. Is je auto dus bijvoorbeeld voor het eerst toegelaten op 17 januari 2005, dan moet je deze elk jaar vóór 17 januari laten keuren. Je mág je auto al laten keuren vanaf 3 maanden vóór deze datum.
Een IPO moet worden gedaan zodra een personenauto 4 jaar oud is en vervolgens om de 2 jaar. Vanaf de leeftijd van 8 jaar moet het voertuig jaarlijks gekeurd worden.
Wat wordt gecontroleerd bij een IPO?
Alvorens de inspectie uit te voeren, controleert het testcentrum het kenteken, model-, motor- en chassisnummers en bandenmaten van het voertuig. Het voertuig wordt vervolgens getest om er zeker van te zijn dat de volgende zaken in goede staat verkeren:
- Bandenprofiel (moet nog minimaal 1,6 mm profiel over hebben)
- CO2 uitstoot
- Ophangsysteem en carrosserie
- Remsysteem
- Wieluitlijning
- Verlichting en zichtbaarheid
- Veiligheidsgordels
- Spiegels en reflectoren
- Kentekenplaat
- Algemene staat van het voertuig
Vanaf 1-11-2020, is de lijst met eisen uitgebreider en strenger. Een van de belangrijkste nieuwigheden is de inspectie van het aantal kilometers tussen twee inspecties in, om manipulaties van de kilometerteller van gebruikte auto's te detecteren.
Een andere verandering is gericht op de controle van terugroepacties (wanneer merken vragen om auto's naar reparatiewerkplaatsen te brengen om anomalieën te repareren), in situaties met veiligheids- en milieubeschermingskwesties.
Het volgende dient in de auto aanwezig te zijn en kan worden gecontroleerd:
- Een reflecterend gevarenhesje
- Een rode reflecterende gevarendriehoek
- De auto moet ook schoon zijn.
Welke document heb je nodig voor een IPO?
Om een auto-inspectie en / of herkeuring uit te voeren, moet je de volgende zaken tonen :
- Eigendomsregistratie of Documento Única Automóvel (DUA)
- Laatste keuringsrapport - behalve bij de eerste keuring
- Je NIF (fiscale nummer)
Wat kost een IPO?
In 2023 is de prijs van een periodieke keuring voor een personenauto €34,19. Een herkeuring kost €8,57.
Hoe en waar plan ik een IPO?
Een autokeuring is te boeken via de website van het keuringsstation. Je kunt echter ook spontaan binnen lopen, zonder afspraak. Hier zoek je een goedgekeurd testcentrum (Centro de Inspecção). Bekende centra in de Algarve zijn bijvoorbeeld Controlauto.pt of Cima-sa.pt .
De test doorstaan?
Het testcentrum zal een groen IPO rapport ( Vinheta Verde ) afgeven met de resultaten van elke uitgevoerde test. De auto wordt ook goedgekeurd als er maximaal 5 kleine gebreken zijn geconstateerd. Wel moeten deze verholpen zijn bij de volgende verplichte IPO.
Het heeft een afneembare zegel met de uiterste datum waarop de volgende test moet hebben plaatsgevonden. Tot 2012 was het verplicht om dit zegel zichtbaar voor politie-inspectie aan de rechter onderkant van de voorruit. Nu hoeft dat niet meer.
Je moet het keuringsbewijs altijd bij je hebben. Als de politie je controleert en je hebt het inspectieformulier niet bij je, riskeer je een boete tussen de 60 en 300 euro. In het laatste geval heeft de bestuurder acht dagen de tijd om het formulier te tonen bij de aangegeven autoriteit als hij wil dat de opgelegde boete verlaagd wordt naar 30 tot 150 euro.
De test niet doorstaan?
Het kan zijn dat je auto niet goedgekeurd wordt. Je ontvangt dan een rood inspectierapport, met daarop aangegeven welke zaken hersteld moeten worden, alvorens het voertuig wel kan worden goedgekeurd. Je auto zal worden afgekeurd indien:
- er meer dan 5 kleine gebreken worden geconstateerd;
- er sprake is van één of meer ernstige of zeer ernstige gebreken;
- de correctie van gebreken geconstateerd bij de vorige inspectie en die zijn aangegeven in het inspectieformulier, niet werden uitgevoerd.
Voertuigen met ernstige defecten in stuur-, ophangings- of remsystemen mogen geen passagiers of vracht vervoeren totdat ze zijn goedgekeurd.
Als er sprake is van zeer ernstige gebreken (op het formulier aangegeven als typo 3), mag men tot het moment van goedkeuring, geen passagiers meenemen en alleen rijden naar de garage voor reparatie en naar het keuringsstation voor de herkeuring.
Je moet een her-inspectie laten uitvoeren binnen 30 dagen na afkeuring. Als je voertuig opnieuw niet door de herkeuring komt, is de deadline voor herkeuring 15 dagen. Telkens wanneer de wettelijk bepaalde termijn overschreden wordt, moet een nieuwe inspectie worden uitgevoerd om de herkeuring uit te voeren. De herkeuring moet verplicht worden uitgevoerd in hetzelfde centrum waar de originele keuring werd uitgevoerd. Als je een ander centrum kiest, moet je een geheel nieuwe inspectie doen.
Wat gebeurt er als je auto niet op tijd is gekeurd?
Voertuigen waarvan de keuring niet up-to-date is of die nog in omloop zijn zonder de her-inspectie uit te voeren, kunnen een boete krijgen van €250 tot €1.250.