Sueca, het beroemdste kaartspel van Portugal

Sueca, het beroemdste kaartspel van Portugal

Misschien heb je je wel al eens afgevraagd wat voor kaartspel er toch altijd gespeeld wordt in het plaatselijke café. Er zitten op vele plaatsen groepjes van 4 (meestal mannen) te kaarten en het gaat meestal om dit spel: Sueca. 

Op veel plaatsen zie je posters met reclame voor een Sueca-toernooi, waar je prijzen als een lam, speenvarken, een haan of een bifana kunt winnen. Sueca (ook Portugees voor een Zweedse vrouw) is een kaartspel met troeven en is waarschijnlijk het meest populaire kaartspel van Portugal en Brazilië. Het wordt gespeeld in kroegjes en andere plaatsen waar men met zijn vieren aan een tafel kan aanschuiven.

Als je wilt weten hoe het spel wordt gespeeld en misschien zelf eens aan een toernooi wilt meedoen, zijn hier de regels:

Spelregels

Sueca is een spel voor vier spelers die in 2 teams spelen, twee tegen twee, waarbij de partners tegenover elkaar zitten. Het wordt gespeeld met 40 kaarten (verwijder de 8, 9 en 10 uit een standaard kaartspel van 52 kaarten). De rangorde van de kaarten in elke reeks, van hoog naar laag, is: aas, 7, heer, boer, vrouw, 6, 5, 4, 3, 2.

De zeven, de op één na hoogste kaart van elke reeks, staat bekend als de manilha. Merk op dat, naast de hoge positie van de zeven, de boer de koningin verslaat! Waarschijnlijk is dit ontstaan omdat in oude Portugese kaartspellen, de kaarten in elke reeks de koning, de ruiter en de meid waren, waarbij de vrouwelijke kaart de laagste van de drie was.

Bij het spel Sueca is het doel om zo veel mogelijk slagen te winnen die waardevolle kaarten bevatten. De kaartwaarden zijn:

aas - 11 punten
zeven - 10 punten
koning - 4 punten
boer - 3 punten
koningin - 2 punten
6, 5, 4, 3, 2 - 0 punten
Er zijn in totaal 120 punten in het spel.

Het delen

Op de meeste plaatsen wordt het spel tegen de klok in gespeeld (hoewel het in Brazilië met de klok mee wordt gespeeld - zie hieronder). De eerste deler wordt willekeurig gekozen en de beurt om te delen schuift na elke beurt naar rechts. De speler rechts van de deler schudt de kaarten en de speler links van de deler neemt af. De deler geeft vervolgens 10 kaarten aan elke speler, alle 10 tegelijk, beginnend met de speler links van hem, met de klok mee rondgaand en eindigend bij de deler zelf. De onderste kaart van de stapel, die van de deler is, wordt omgedraaid en die kleur wordt troef.

Als alternatief kan de deler ervoor kiezen om de eerste tien kaarten aan zichzelf te geven, de volgende tien aan de speler aan zijn rechterkant, enzovoort tegen de klok in. In dit geval wordt de eerste kaart van de deler (de bovenste kaart van de stapel na het afnemen) omgedraaid en wordt zo de troefkleur bepaald.

Het spel

De speler rechts van de deler kaart op. Spelers moeten de opgekaarte kleur bekennen als ze kunnen. Een speler die geen kaart van de gevraagde reeks heeft, mag elke andere kaart spelen. Als er kaarten van de troefkleur in een slag worden gespeeld, wint de hoogste troef. Anders wordt de slag gewonnen door de hoogste kaart van de opgekaarte reeks. De winnaar van de slag, mag daarna opkomen.

Signalen tussen partners zijn niet toegestaan.

De telling

Het doel van het spel is om zo veel slagen te winnen dat ze samen meer dan de helft van de totale kaartpunten bevatten. Het team dat meer dan 60 kaartpunten haalt, scoort één punt. Het eerste team dat vier punten scoort, wint het potje. 

Als een team 91 of meer kaartpunten haalt, scoren ze 2 punten. Als ze alle slagen halen, scoren ze 4 punten en winnen zo meteen het potje. Dit staat bekend als "dar uma bandeira" (wat letterlijk betekent: een vlag geven). Het winnen van 120 punten, maar het verliezen van een slag (zonder punten) is niet voldoende voor uma bandeira. In dit geval scoort het winnende team slechts 2 punten.

Als er een gelijkspel is, scoren beide teams exact 60 kaartpunten. Niemand wint, maar de volgende beurt is een extra punt waard - dat wil zeggen dat de winnaars 2 punten scoren als ze 61 - 90 kaartpunten behalen; 3 punten als ze 91 of meer punten behalen. Als het volgende spel weer een gelijkspel is, zal de volgende hand twee extra punten waard zijn - dat wil zeggen ten minste drie punten voor de winnaars.

De score in spellen wordt vaak bijgehouden door stippen aan de uiteinden van de armen van een kruis te markeren, zoals hier:

                             


terug naar index

Copyright Wonen in de Algarve